Geleneksel MSMB Pazar Buluşmasında Mühendislik ve Mimarlık Eğitiminin Geleceği Konuşuldu

22.09.2024

Mimar Sinan Mühendisler Birliği’nin geleneksel pazar buluşması, 22 Eylül 2024 tarihinde İstanbul Fatih Çatladıkapı Sosyal Tesisleri’nde gerçekleşti. Kahvaltıyla başlayan etkinliğe, MSMB üyeleri, mühendislik ve mimarlık alanından akademisyenler ve öğrenciler katıldı.

2020-2024 yılları arasında İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Rektörlüğü görevini üstlenen Prof. Dr. İsmail Koyuncu, “Mühendislik ve Mimarlık Eğitiminin Geleceği” başlıklı bir sunum gerçekleştirdi. Sunumda, mühendislik ve mimarlık eğitiminin dijitalleşmesi, yapay zekanın eğitimdeki rolü, takım çalışmasının önemi ve mühendislik öğrencilerinin mezun olurken kendi iş istihdamlarını nasıl yaratacakları gibi konular üzerinde durdu.

Prof. Dr. Koyuncu, sunumunda mühendislik ve mimarlık eğitiminin dönüşen yapısını ve bu alanlardaki yeni ihtiyaçlardan bahsetti.

Geleneksel Eğitim Modelleri ve Değişim

Prof. Dr. Koyuncu, geçmişte mühendislik ve mimarlık eğitiminde yoğun ders planlarının ve öğretim üyesi odaklı eğitim modellerinin yaygın olduğunu belirtti:

“2000 öncesi yaklaşık 200 kredi ile mezun olunurken, günümüzde bu rakam 130 krediye kadar düşmüştür. Ancak, bilgiye erişimin kolaylaşması ve yapay zekanın yaygınlaşmasıyla birlikte, yeni becerilere duyulan ihtiyaç hızla artmakta ve eğitim sistemlerinin bu değişime ayak uydurması gerekmektedir.”

Deneyim ve Dijitalleşme Temelli Eğitim

Koyuncu, mühendislik ve mimarlık eğitiminin dijitalleşme ve deneyime dayalı bir modele evrilmesi gerektiğini vurguladı. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişimlerin, öğrencilere daha fazla uygulamalı deneyim kazandırılması gerektiğini belirten Koyuncu, öğrencilerin sadece teorik bilgiyle değil, aynı zamanda dijital araçlar ve teknolojilerle donatılması gerektiğini ifade etti. Özellikle proje takımları, bilimsel araştırmalar ve ders dışı faaliyetlerin bu süreçte kritik rol oynadığının altını çizdi.

Aktif Öğrenme ve Girişimcilik

Eğitim sisteminin, öğrencileri sadece iş arayan değil, işveren bireyler olarak yetiştirmesi gerektiğini belirten Koyuncu, ticari ve sosyal girişimciliğin desteklenmesi gerektiğini vurguladı. Öğrencilerin kendi kendilerini motive edebilmeleri ve araştırma temelli öğrenme yöntemleriyle bilgiye ulaşmaları gerekliliğinin altını çizdi. Ayrıca, disiplinler arası çalışmalar ve uzun dönemli staj programlarının önemine dikkat çekti.

Mikro Kredilendirme ve Kulüp Çalışmaları

Prof. Dr. Koyuncu, öğrencilerin kulüp ve proje takımlarındaki faaliyetlerinin eğitim süreçlerine dahil edilmesinin önemine de değindi. İTÜ’de uygulanan mikro kredilendirme sisteminin, kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklere katılımı destekleyerek öğrencilere daha geniş bir beceri yelpazesi kazandırdığını belirtti.

Üniversite-Sanayi İş Birliği ve Etki Odaklı Araştırma

Üniversitelerin sadece akademik bilgi üretme değil, topluma ve insanlığa hizmet eden projeler geliştirme misyonu taşıdığını vurgulayan Koyuncu, üniversite-sanayi işbirliğinin önemine dikkat çekti. İTÜ’nün bu alanda yaptığı çalışmaların, girişimcilik ve inovasyon odaklı olduğunu belirtti.

Prof. Dr. İsmail Koyuncu Geleneksel MSMB Pazar Buluşmasında, mühendislik ve mimarlık eğitiminde köklü bir dönüşüm gerektiğini ortaya koyarken, dijitalleşme ve girişimcilik temelli yeni modellerin önemini de tekrar tekrar vurguladı.

Etkinliğin son bölümünde ise Prof. Dr. Koyuncu katılımcılardan gelen soruları da samimi bir şekilde cevapladı.

Bir sonraki MSMB Pazar Buluşmasında görüşmek dileğiyle.

Mimar Sinan Mühendisler Birliği

İletişim Komisyonu